Werkwijze

Werkwijze Hotwork

1 De Overweging

De methode van outsourcing is zeer belangrijk omdat het onlosmakelijk verbonden is met efficiëntie. Een hoge productiviteit is het ultieme doel, maar dit doel is alleen te halen door vooraf de juiste keuzes te maken. De belangrijkste keuze is of het project in zijn geheel te outsourcen of virtuele medewerkers in te huren ter ondersteuning van de eigen organisatie. Er zijn nog een aantal tussenvormen maar deze vraag juist beantwoorden is het halve werk naar optimale efficiëntie.

2.1 Geheel project outsourcen

Een heel project outsourcen betekend dat het project vooraf in zijn geheel juist omschreven moet zijn. De ontwikkelaars gaan aan de slag met de informatie die ze hebben en alle onduidelijkheden zorgen voor vertraging. Het in detail uitgewerkt hebben van de wensen is noodzakelijk. Aanvullend hierop is het inschakelen van een projectmanager die eventuele cultuurverschillen overbrugt en de taal spreekt levert aan te raden, deze levert een aanzienlijke meerwaarde. Efficiëntie gaat uiteindelijk om het behalen van een betere prijs/kwaliteit verhouding en dit is met het inschakelen van specialisten uit landen met een lager loon niveau zeker haalbaar.

2.2 Virtuele medewerkers inhuren

Het inhuren van een virtuele medewerker is de oplossing om tijdelijk de werkdruk te verlagen of tijdelijk kennis in huis te halen die lokaal moeilijk te vinden is en of te duur. Het 1 op 1 koppelen van een dergelijke medewerker met uw eigen personeel is een logische oplossing. Hier kan met korte lijnen gecommuniceerd worden met of zonder project omschrijvingen en de stappen gemaakt worden die nodig zijn.

3.1 Project omschrijving

Projectomschrijvingen zijn over het algemeen net zo groot als de organisatie. Eenmanszaken kunnen het project omschrijven op een Post-it memo en overheden komen niet onder de honderd pagina’s. Efficiëntie zit hem alleen niet alleen in de projectomschrijving maar ook in hoe de geschreven en ongeschreven wensen in het story board belanden. Hier kan een projectmanager of scrum-master zijn meerwaarde laten gelden.

3.2 Linken met eigen personeel

Een enkele of meerdere virtuele werknemers linken aan eigen personeel zorgt op korte termijn voor extra capaciteit. De wijze van communicatie is hier cruciaal maar het realiseren dat elke eigen werknemer geen manager is ook. Met de juiste tools voor communicatie en ontwikkeling kan dit in goede banen geleid worden en zal iedereen de samenwerking als prettig ervaren.

3.3 Project manager Hotwork

Wij hebben onze eigen projectmanagers die in samenwerking met uw organisatie de verantwoordelijkheid op zich nemen om het gehele proces te monitoren. Welke werkwijze er gekozen wordt is uiteindelijk uw keuze, maar we gaan er graag over in overleg en bespreken graag de voor en nadelen van Scrum, XP, Kanban, Lean of andere vormen van samenwerking.

4. Atlassian tools

Wij hebben onze eigen Atlasian licenties van Jira Software, Jira Service Desk, Bitbucket, Sourcetree en Confluence om het maximale te halen uit elk gewerkt uur. Maar na jaren samenwerken met vele bedrijven en in vele projecten is het aansluiten op uw werkwijze ook geen enkel probleem.

5. Agile ontwikkeling

Agile is een verzamelnaam voor verschillende methoden om softwareontwikkeling te managen. De bekendste is SCRUM, maar DSDM, XP, Kanban en Lean vallen er ook onder. Agile wordt gezien als de opvolger van het Waterfall principe dat bulk de volgorde van analyse, ontwerp, constructie, testen, implementatie en onderhoud aanhoudt. Agile is daarentegen een manier van samenwerken waarna de workflow nog in detail vastgesteld moet worden. Het grootste verschil is de hoog frequente zeer korte bijeenkomsten en de vaste tijdslijn waarin de Agile zich kenmerkt.


6.1 De basis principes van Agile

  • Actieve betrokkenheid van de gebruiker
  • Een beslissingsbevoegd team
  • Vast tijdsschema maar variabele producteisen
  • Product eisen gedetailleerd omschrijven
  • Ontwikkelen in kleine blokken
  • Focus op regelmatig opleveren van onderdelen
  • Testen na elke oplevering
  • Samenwerking tussen alle belanghebbenden

6.2 De basis ontwikkel cyclus van Agile

  • Regelmatige bijeenkomsten
  • Plannen van het werk
  • Ontwerpen van een onderdeel
  • Ontwikkelen van ontwerp
  • Testen van het onderdeel
  • Evalueren van de cyclus