Outsourcing

Hotwork

Outsourcing options Hotwork

Het meest voor de hand liggende argument om tot outsourcing van ICT over te gaan is kostenbesparing. Een goed argument en ook een makkelijk te realiseren doelstelling. Maar het is niet de enige overweging om voor outsourcing te kiezen, en steeds vaker niet het hoofdargument. De toenemende complexiteit van ICT, of de ICT tot de core business behoord en de interne capaciteit zijn steeds vaker het hoofdargument.

Outsourcing start waar de door de onderneming gestelde grens bereikt is. Als smartphone apps ontwikkelen te ver af staat van jullie kern activiteit dan is het moment daar. Als de ICT afdeling zijn capaciteit volledig steekt in netwerkbeheer dan is het moment daar. Als door schaarste de prijzen per uur dusdanig hoog zijn geworden dat een positief resultaat maar moeilijk is te behalen dan is het moment daar om de denken aan outsourcing.


Core business

Doen waar je goed in bent en waarvoor je de kennis en organisatie hebt opgebouwd, dat zorgt voor een positief resultaat. Sommige hieraan gerelateerde activiteiten groeien misschien in de loop der jaren, maar het is belangrijk om altijd de grens te bepalen. Wat kan onze organisatie aan qua kennis en capaciteit aan en waar halen we het meeste rendement. Apple pompt bijvoorbeeld ook geen olie op om daarvan de 120 miljoen toetsen te maken die ze op maandbasis op hun Mac’s nodig zijn.


Net als printer, papier, pennen en huisvesting, die technisch gezien ook geoutsoursed worden, is ook softwareontwikkeling voor de meeste bedrijven niet de core business. Het uitbesteden om daarmee het resultaat van de onderneming onder controle te houden is daarom een logische keuze.


Complexiteit

De complexiteit van software ontwikkelingen en de daarbij nodige kennis van details zorgen ervoor dat een gemiddelde ICT afdeling niet de kennis in huis heeft om aan product ontwikkeling te doen. Het beheren en beheersen van de bestaande infrastructuur en softwarepakketten is vaak al een doorlopende uitdaging.
De gewenste specialismen zelf inhuren is een kostbare en tijdrovende zaak. Het outsoursen van deze werkzaamheden brengt niet alleen tijdelijk specialismen in huis maar zorgt er ook voor dat de bestaande ICT afdeling niet onnodig onder druk komt te staan.


Kostenbesparing

Outsourcing van eenmalige of tijdelijk software ontwikkel trajecten kan goede mogelijkheden bieden om substantieel kosten te besparen. Gezonde concurrentiedruk noodzaakt ondernemingen om de kosten permanent onder controle te houden en dan wordt vooral op de kosten van de niet-kern activiteiten gelet. De ICT staat daarbij bijna altijd in het lijstje terwijl de groei van menig onderneming er van afhankelijk is.
De oplossing is outsourcing. Duidelijke opdrachten met een duidelijk budget uitgevoerd door gedreven specialisten die lagere looneisen stellen en niet gebonden zijn aan arbeidscontracten. Dit is de formule voor kosten besparing.